Traverse Avalanche Peak - Lyell Peak - Mount Bealey

20 februari 2014 - Arthur's Pass, Nieuw-Zeeland

Prachtig weer vandaag, wel erg warm voor steile bergen beklimmen. Om 8.00 uur kaart bij de DOC Visitorscentre (738m) gehaald en via Scotts track omhoog naar Avalanche Peak (1833m). Dit ging redelijk snel in 2 uurtjes was ik boven. Dit is de minst steile track in het gebied, met 1100m hoog in 2,3 km. Arthurs pass staat bekend om de meest steile klimmen in Nieuw Zeeland. Op de piek een uur pauze gedaan. De traverse is geen pad. Van Avalanche Peak naar Lyell Peak is echter eenvoudig met relatief weinig op en neer. Vanaf Lyell Peak (1828m) wordt het echterzeer alpien met links en rechts extreem steile flanken 100m naar beneden. Hier is het ook geen wandelen meer maar klimmen. Technisch echter niet heel moeilijk maar zeer uitgezet en de graad is soms maar 20 cm smal. De graad gaat de hele tijd op en neer met veel hoogteverschil erg vermoeiend dus. Heb aan het begin een stuk omzeild door een flink stuk via een steil steengruis flank af te dalen. Even later ben ik toch maar weer helemaal omhoog geklommen omdat schuin over een steile steengruis ook niet lekker loopt. Het klimmen over de razor edge is ook veel leuker. Niet aan te raden echter voor mensen zonder klimervaring. De uiteindelijke klim op Mount Bealy (1836m) was zeer steil en met enkele boulders in de weg. Vlak voor 14.00 uur was ik op de top. Mooie uitzichten. Vanaf daar was het makkelijker omdat Mount Bealey vanaf de kant dat ik afdaalde vaak beklommen wordt. Hierdoor was hier wel een soort van pad te vinden. Bij de boomrand kwam ik op de Mount Bealey track die ook weer zeer steil naar beneden door het bos liep. De track daalt 700m in 1,5 km af. Met aan het eind een hoop pauzes, het was erg warm, was ik zo rond 16.30 bij het hostel. Meteen een megagroot ijsje gehaald. S'avonds in het restaurant gegeten. De weersverwachting wordt slechter. Morgen ben ik van plan wat korte wandelingetjes te doen.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Alfred:
    20 februari 2014
    Fraaie foto's weer, en dit keer geen foto van jezelf. Je was natuurlijk nog aan het uithijgen van het klimmen. Kon je eindelijk je hobby in daden omzetten. Het was zeker een makkie voor je maar altijd blijven uitkijken is wel zo verstandig. Als je de foto's zo ziet dan is Oostenrijk en Zwitserland peanuts qua schoonheid van de natuur. Nederland heeft nu 22 plakken, gisteren zilver en brons op de 5 km dames. Morgen vrij want de oma van Anna is er en we gaan foto's maken in Volendam, zo'n verkleedpartij. Niets voor mij maar dat risico loop je als je met een Hongaarse bent getrouwd. Zorg goed voor jezelf. Groeten, de 3 AAA's
  2. Anne Miek:
    21 februari 2014
    En ben je als Volumdamse of als Volundammer verkleed gegaan ;).
  3. Alfred:
    21 februari 2014
    Het was een Volendammer, met pijp.