Grand Canyon

28 juli 2017 - North Rim, Verenigde Staten

Een hele dag Grand Canyon. We beginnen op de north kaibab trail. Also daghike mag je niet verder dan roaring springs, vanwege de hitte in de canyon. Op de Rim is het 24 graden terwijl het in de canyon 1800 meter lager 40 graden is. We lopen tot supai tunnel en terug. Dit is slechts 6 km maar vanwege de hitte doen we er 3 uur over. Van de north kaibab trail lopen we over bridle path naar de lodge voor een koffie. Dit is een makkelijk vlak pad door het bos. Vanaf de lodge via de transept trail terug naar de auto. Mooie uitzichten. Dan is het al weer 14.00u en is het zelfs op de Rim weer veel te warm in de zon voor ons. We rijden naar cape royal. Onderweg pakken we alle viewpoints Mee. Point imperial is het hoogste punt op 2600m met een prachtig uitzicht over de Grand Canyon en de Southampton Rim die 800 meter lager ligt. Daardoor kunnen we ook helemaal naar Page 100 mile verderop kijken. De Grand Canyon is echt een bijzondere plaats je ziet verschillende lagen rots die 2 miljard jaar geleden zijn ontstaan. De onderste laag is voor wetenschappers nog steeds een raadsel. Hier liggen namelijk verschillende lagen schuin omhoog op elkaar. Duidelijk is wel dat deze lagen met extreem veel geweld tot stand moeten zijn gekomen. Vanaf de Grand Canyon lopen nog meer lagen tot aan Bryce canyon. Dit hele gebied van enkele honderden mijlen vormt de Grand staircase. De laag die je bijvoorbeeld bij Zion aan de top ziet is weer de onderste laag bij Bryce. De lagen zijn ontstaan door verschillen in klimaat de ene keer was er zee en vormde dat sediment. Daarna werd het woestijn, vandaar de vele zandsteen lagen en daarna werd het een drassig gebied en nu is het weer een droog gebied. een ander mooi punt op de route is Roosevelt point. Hier zijn de kleuren van de Grand Canyon erg mooi. Ook zien we hier een condor vliegen. Helaas alleen in de verte. Op weg naar cape royal horen we een helikopter even later horen we dat dat een reddingshelikopter was omdat iemand van een Cliff gestort was. De kliffen zijn al snel 500 m steil naar beneden.. op cape royal merken we er echter weinig van. Ook hier weer mooie uitzichten. Ondertussen zijn we moe en hongerig. We hebben een plaats gereserveerd in de Grand Canyon lodge voor diner. We verkleden ons voor een romantisch diner. We hebben zoals gewoonlijk weer mazzel en hebben een plaats aan het raam met uitzicht over de Grand Canyon. De Bison ribs zijn helaas op. Jammer. We eten steak. Daarna nog naar angels point voor het uitzicht. Het is helaas heiig, door smog uit San Francisco en andere stedelijke gebieden. Toch is het er erg mooi. De stiltes en weidse uitzichten gaan we erg missen!