Cairns - Atherton Tablelands

1 mei 2014 - Cairns, Australië

Vandaag den safari tour door de Atherton Tablelands gemaakt. Een paar wallabi's en rock kangoeroes gezien. Een slang. Met mooi weer zie je niet veel dieren. Maar wel veel planten. Zoals de wait - a - while. Een soort palmboom of varen die z'n weg omhoog klimt doordat het stengels met weerhaken heeft. Hij trekt zich daarmee langs een boom omhoog om bij zonlicht te komen. Een ander geval kleeft zichzelf aan een boom omhoog. Fig trees wurgen een andere boom in dat proces. We zagen twee grote exemplaren. Niet alleen dieren zijn gevaarlijk in het regenwoud, planten kunnen er ook wat van. De stinging tree heeft heel kleine haartjes. Die komen in je poriën als je er langs gaat en wanneer de bloedvaten door kou samentrekken komt er een gif vrij wat zo pijnlijk is dat je in anafylactische shock geraakt. Dit kan fataal zijn en als het niet fataal is het duurt 6 maanden voordat het uit je systeem is en elke keer met kou krijg je extreem pijn. Aardig plantje h. Het blad is in de vorm van een hart. De plant ziet eigenlijk als een normale boom in Europa uit. Wel geeft de natuur een waarschuwing. In de buurt van de stijging tree vind je altijd een bepaalde andere plant. Als je die plant ziet moet je dus oppassen. Ik denk dat het regenwoud in Costa Rica spannender is. Hier zijn niet veel dieren te zien. Waarschijnlijk heb je 2 soorten mensen. Die die het regenwoud interessant vinden en die die meer van rotsachtige bergen houden. Ik ben meer van het laatste onder de indruk. NZ vind ik dan ook interessanter dan Australië. Naar NZ wil ik in de toekomst nog weleen keer heen. Heb nog wel een aantal trekkingen die ik daar graag zou doen. Het great barrier Reef is echter wel heel indrukwekkend en ben blij dat ik dat gezien heb en zaterdag nog een keer ga zien.

1. Alfred:
    1 mei 2014
    Nou, als je dan toch nog een keer het Great Barrier Reef gaat doen dan zou ik er nog wat extra geld tegenaan gooien voor een onderwatercamera of je leent hem van iemand anders or what ever. Je gaat er echt spijt van krijgen dat je dat niet gedaan hebt. Dan koop je maar een jurkje minder voor jezelf en 1 i.p.v. 2 sjaals voor je moeder. Die fig tree is behoorlijk indrukwekkend. Ik dacht een vijgenboom (hebben ze hier in Hongarije) maar dat is niet te vergelijken. Die foto van die vlinder vond ik ook mooi. O ja, het is hier 25 graden en 1 mei, Dag vd Arbeid, feestdag dus. Mijn vader zou vandaag 100 zijn geworden maar hij heeft maar 55 gehaald. Ik heb deze dag op geheel diabetisch onverantwoorde manier doorgebracht maar voor een keer moet dat kunnen. Zorg goed voor jezelf. Groeten, de 3 AAA's
  2. Geke:
    1 mei 2014
    jeetje annemiek, dacht dat dieren gevaarlijk zijn, maar die boom spant de kroon.
    je bent er toch wel een kilometer van weg gebleven he, want het lijkt me geen pretje om daardoor ziek te worden.
    begrijp dat NZ je meer te zeggen had als Australië, misschien moet je geen vergelijking maken want de foto's die je stuurt zijn zeer indrukwekkend, die bomen, ongelooflijk.
    ik vind dat alfred gelijk heeft, huur zo'n camera als je zaterdag nog weer een duik neemt, dan laat die sjaal voor mij maar zitten en koop je toch nog dat leuke jurkje, haha!
    de tijd gaat nu snel, over een week zit je weer in nederland, hoop dat de weergoden je dan gunstig gezind zijn, anders wordt de schok wel erg groot voor je.
    geniet nog maar even,
    lfs. mama
  3. Alfred:
    1 mei 2014
    Ik heb gekeken op de weersite en voor zover die te vertrouwen zijn wordt het volgende week vanaf dinsdag wat aangenamer, in ieder geval 18 graden. Met een beetje mazzel is de klap van de overgang dan niet zo groot. Waar land je eigenlijk en waar ga je dan naartoe? Groeten, de 3 AAA's
  4. Anne Miek:
    2 mei 2014
    Hej hej

Heb een onderwatercamera gehuurd. De foto's krijg ik op een mwmorysticj dus die kan ik pas in NL zien. Frans moet me dan maar helpen ze van de stick op MN reisblog te krijgen ;). Ik ben de eerste week iig in Eindhoven bij Frans en kijk dan naar een tijdelijke woning.
    Mooi weer dus in Hongarije :). Hopelijk is het in NL dan ook warmer ben nu gewend aan 30+.
  5. Alfred:
    2 mei 2014
    Heel verstandig van die onderwatercamera dus ik ben benieuwd naar de foto's. De blog is dus nog niet afgelopen na je thuiskomst. Yep, het is hier nu vandaag 28 graden. Als ik jou was dan zou ik me voorbereiden op de Nederlandse temperaturen, 20-. Tijdelijke woning in Eindhoven? En wat gaat er verder gebeuren met het Trier verhaal? Verrassende ontwikkelingen zeg. Veel plezier en succes met de Great Barrier Reef. Zorg goed voor jezelf. Groeten van de 3 AAA's