Kepler track dag 2

6 februari 2014 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Vanochtend lag de hut boven de wolken. Het was een prachtige dag. Om 8.00 uur van start gegaan naar Mount Luxmore. Daarna ben ik van het pad afgegaan. Had in Queenstown in een alpine guidebook een beschrijving van de beklimming van Jackson Peak gelezen. Deze was makkelijk te beklimmen. Eerste stuk stijl omhoog over tussock naar de eerste bergtop dan weer naar beneden en omhoog naar de tweede subtop. Daarna steil naar beneden en omhoog over een aantal rotsblok formaties naar de top. Vandaar een prachtig uitzicht over Lake Manapouri. Dezelfde weg weer terug naar de track. Dit duurde zo'n 2,5-3 uur. De track was ook erg mooi met mooie uitzichten. Uiteindelijk de berg af naar de Iris burn hut, waar ik ondanks dat ik een extra bergbeklimming gemaakt had toch nog als een van de eersten aankwam en dus een mooie slaapplaats op een bunkbed in de kleine kamer had. Vlakbij de Iris burn hut is een kleine waterval. Het water is ijskoud maar na een aantal minuten wendt het en toen ben ik een uur door de rivier gewaad. De hutwachter was een erg aardige man. Hij wou de Jackson Peak ook altijd al doen maar was er nog niet van gekomen. S'avonds een klein beetje commotie in de hut. Een oude man werd niet goed. Waarschijnlijk uitputting en een laag suikergehalte het was ook best een warme dag. Deze man werd met de helikopter opgehaald. Iedereen was op aan t kijken naar de heli. De volgende dag was de man alweer aan t wandelen.